Kuchnia przyjazna dla kręgosłupa

Kuchnia przyjazna dla kręgosłupa

Bolą Cię plecy, kiedy pochylasz się aby wyjąć ciasto z piekarnika? A może czujesz mrowienie i napięcie w kręgosłupie szyjnym podczas przygotowywania sałatki lub przy myciu naczyń? Jest na to sposób! Jedynie trzeba dobrać odpowiednio meble oraz sprzęt AGD, tak żeby spełniał on zasady ergonomii. Pozwoli to odciążyć kręgosłup podczas wykonywania czynności w kuchni.

Podczas projektowania kuchni trzeba wszystko dobrze przemyśleć i dostosować sprzęt i meble do własnych potrzeb. Kuchnia ma nam służyć długie lata, więc warto o tym pamiętać. Z wiekiem coraz trudniej będzie nam się schylać. Musimy zacząć od odpowiedniego doboru wysokości blatów, tak aby było można przy nich swobodnie pracować. Powinny one mieć wysokość 6-8 cm poniżej linii łokci. Pamiętajcie, jeżeli blat będzie za nisko to nawet zwykłe siekanie cebuli może powodować ból kręgosłupa. Pozycja zgięta z pochyloną długi czas głową powoduje nacisk na odcinek szyjny kręgosłupa. Równie silne, niekorzystne napięcie w okolicy karku może powodować konieczność zbyt częstego podnoszenia rąk, gdy szafki lub półki kuchenne umieszczone są zbyt wysoko.

Podobnie jak blaty kuchenne i meble, także urządzenia AGD do zabudowy (piekarnik, kuchenkę mikrofalową, czy zmywarkę) warto umieścić na odpowiedniej, komfortowej wysokości. – „Coraz bardziej popularne jest montowanie sprzętu AGD w bloku szafek w tzw. wysokiej zabudowie słupkowej. Umieszczenie piekarnika w słupku np. na wysokości 90 cm sprawi, że nie będziemy musieli się schylać podczas wkładania i wyjmowania potraw. Dodatkowo, cały czas będziemy mogli obserwować proces pieczenia, gdyż wnętrze piekarnika będzie na wysokości naszych oczu. W słupku można umieścić nawet dwa czy trzy urządzenia – podpowiada Alina Chemperek-Gumiela, przedstawicielka Candy Polska, producenta urządzeń AGD.

Kuchnia

Również lodówka może pomóc nam zadbać o nasz kręgosłup. Żeby ograniczyć pochylanie się, należy wybrać model z zamrażalnikiem na dole. Zwykle częściej korzystamy z chłodziarki niż zamrażarki. Warto również stosować różne sposoby które umożliwiają odciążanie kręgosłupa podczas codziennych czynności wykonywanych w domu. Podczas podnoszenia ciężarów powinniśmy uginać nogi w kolanach. Podczas dłuższego wykonywania tej samej czynności powinniśmy zmieniać od czasu do czasu pozycję ciała, by nie przeciążać kręgosłupa. Gdy sprzątamy, dostosujmy długość rury odkurzacza tak, aby się nadmiernie nie schylać.

kuchnia

O kręgosłup warto zacząć dbać dużo wcześniej, zanim przypomni on o swojej obecności w postaci dolegliwości bólowych. A można to robić choćby poprzez codzienną porcję ruchu, unikanie przeciążania kręgosłupa a także tworzenie wokół siebie przyjaznego otoczenia, zgodnego z zasadami ergonomii.
Obejrzyj inne materiały na VideoTesty.pl
blog comments powered by Disqus
more